Ugrás a tartalomra

Környezet

A Közlekedési Múzeum számára helyet adó terület az MÁV Északi Járműjavító főműhelyének egy része. A műhely az idők során folyamatosan bővült, kiemelkedő szerepet játszott a korszerűsödő vasúti járműállomány javításában, 2009-ig jelentős méretű ipari üzemként működött a Kőbányai út ipari tengelyén. Az egykori csarnoképületek közül a mai napig fennmaradt az Eiffel iroda által tervezett acélszerkezetű nagy csarnok, mely a jövőben a Magyar Állami Operaház műhelyházaként fog működni. A II. világháború során elpusztult épületek helyén épült fel 1962-re az ún. Dízelcsarnok és a hozzá kapcsolódó irodaépület - amelyeket a jövőben a Közlekedési Múzeum vehet használatba. A múzeum új helyszíne így a legautentikusabb környezetben épülhet ki.

A múzeum területét ma vasúti vágányok, nagyforgalmú városi utak határolják, nem kapcsolódik élő városi környezethez. A fejlesztés egyik határozott célja, hogy a barnamezős területen olyan új funkciókat valósítson meg, amelyek kiterjesztik a városi kapcsolatokat. Ezt szolgálja a szomszédos vasútvonalon létesülő új megálló, amely a múzeum közvetlen közelében hoz létre új városi teret.

A múzeum elhelyezésére részben a felújításra váró meglévő épületekben, részben új épületszárnyakban kerülhet sor. Az 1960-as évekből származó épületek egy részének megőrzése egyrészt praktikus, hiszen a csarnokok kiválóan alkalmasak a gyűjtemény elhelyezésére és bemutatására, másfelől azonban az épületegyüttes átformálása, kiegészítése olyan sajátos atmoszférájú környezetet biztosíthat az új múzeum számára, ahol a történeti és a kortárs elemek együttese képviseli a múzeum üzenetét.